Hitta e-boken

Vulkan Bokförlag,
Fakta
9163771535
E-bok
ePub PDF ePub (DE) PDF (DE)
Den moderna fysiken är fylld av obesvarade frågor, många gåtor och olösta mysterier. Av de frågor som snarast måste besvaras, anser författaren, är den som Einstein strax före sin död 1955 ställde sig: Vad är ljuskvanta?

Andersson, Pettersson och Lundström tror säkert att denna fråga för länge sedan är bevarad. Men detta är helt fel, påpekade han själv eftertryckligt då för ca 60 år sedan. Och detta faktum gäller fortfarande idag på 2000-talet.

Som många fysiker och vetenskapshistoriker kan intyga.

Fortfarande gäller ju Niels Bohrs ologiska mekaniska dualism på ljuset att det är både våg och partikel. Men det nya svaret är att det är inget av detta utan något helt annat...

Sökandet efter svaret på frågan om vad ljuskvanta är leder författaren fram till upptäckten av ett kvalitativt nytt aggregationstillstånd; utöver de fasta, flytande och gasformiga tillstånden. I boken är de benämnda det imaginära aggregationstillståndet. Vilket också kan kallas det formlösa eller absolut kaotiska tillståndet.

Denna nya upptäckt ger inte endast en ny teori för ljuset utan också en ny partikel- och atomteori överhuvudtaget; en teoribildning som logiskt och enkelt kan förklara en rad av fysikens gamla gåtor och mysterier.

Kunskapen om det nya imaginära tillståndet ger också en ny syn på hur vårt universum uppkom och fungerar. En helt ny kosmologi, som ställs mot den gamla Big Bang-teorin. Allt detta gör att bokens undertitel är befogad: introduktion till ett nytt naturvetenskapligt paradigm.

Teorin/hypotesen om kvarkar från 1980-talet måste snarast avslöjas som den kvasifilosofi och det främmande tillägg den är till fysiken och kosmologin.

Den är således ett mycket stort hinder för varje naturvetenskapligt framsteg. Detsamma gäller den oerhört mekaniska och absurda teorin om hur vårt universum uppkom enligt Big Bang.

Författaren anser att orsaken till dessa plumpar i naturvetenskapens protokoll till stor del just är oförmågan att besvara Einsteins gamla fråga. Det är också allmänt bekant att han ansåg kvantmekaniken vara ofullständig, den var inte ”the real thing”.

*

Hemsida: http://www.linnea.com/~akejean

E-post: akehedberg@kiruna.nu
  • Vänta lite...

• Hämtar priser... Det kan ta upp till 1 minut.
  • Prenumerationstjänster

• kr

• Köp e-boken online

Priser från 0 - 0 kr

• kr

Priserna hämtas dagligen från resp. butiks hemsida.
  • Köp e-boken online

• Den här boken säljs inte i någon butik
  • Låna e-boken på biblioteket

• Tyvärr tillåter inte Elib längre att Hitta e-boken gör e-bokslån. Du behöver därför låna e-böcker via ditt biblioteks sajt. Har du testat Storytel? Hos Storytel kan du läsa e-böcker och ljudböcker till en fast månadskostnad. Du kan prova gratis i två veckor.

Låna bok på biblioteket

För att läsa lånade böcker på Windows eller Mac OSX behöver du använda gratisprogrammet Adobe Digital Editions.

Available in the App Store För att läsa låneböcker iPad och iPhone behöver du en app som kan hantera Adobe Digital Edition, t ex Bluefire Reader.

Ladda ner hos Google Play För att läsa låneböcker på Android behöver du en app som kan hantera Adobe Digital Edition, t ex Aldiko.

Avbryt

Du kan endast låna e-böcker om du har en pinkod till ditt lånekort och ditt bibliotek använder sig av pinkod vid inloggning. Om du saknar pinkod, låna boken direkt hos Elib istället.

Din bok laddas nu ner...

Klart!

Din bok laddas nu ner. Om den inte öppnas automatiskt så titta i din nedladdnings-hanterare och öppna filen därifrån.

Stäng