Bedöming är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande - förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt.
Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningen ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivut mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att domiera. Utifrån den senaste internatiionella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarana initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömningen för lärarande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssytem.
Eftersom författren sätter bedömingsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilke roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.